Söndag 14 augusti



Idag var det dags för en av årets höjdpunkter-Växjöklassikern!
Då jag tycker att rullskidor är bland det roligaste man kan göra, passar klassikern på barmark mig perfekt. Om jag börjat mitt idrottande i tidigare ålder hade jag valt skidor. Men eftersom jag var 38 år när träningen "flög" in i mitt liv och min idrottsliga karriär satt fart så räcker Växjöklassikern.



Har kört den här tävlingen sen 2001 med olika bansträckningar, så det går inte att jämföra tiderna, men 2001 var min sluttid 4.58 min och idag 3.55.

Det blev en femte placering i den långa öppna tävlingsklassen som är 1/4 klassiker. Idag hade jag inget att sätt imot och måste nog erkänna att min ålder spelar nog en viss roll. Alla i olika åldrar blandas så man får vara glad att placera sig så bra bland många "ung tuppar".



På väg upp ur vattnet för varvning i Växjösjön!


Loppet börjar med 750 m simning där jag gjorde ett snabbt byte till cykel och kom ut som sjätte cyklist. Det var lite tryck i benen trots allt så jag kunde avancera 1 placering, när en tävlande fick punka. Då jag vet att många vill slå mig ( ni säger ju så :) så körde jag pulsen strax under mjölksyra. De sista 15 km av 75 km cykling blev en kamp av vilja och energiintag resten av tävlingen. Strulade med påsättningen av skidpjäxorna för jag var så blöt om fötterna. Sulan hamnade under hålfoten och det var ingen skönkänsla under 22,5 km rullskidor. Prova gärna någon gång att springa efter rullskidor när man stått statiskt. Min 5:e plats kunde jag hålla även under de 7,5 km långa löpningen.



Sonen Oskar tillsammans med mina föräldrar fanns på plats och stöttade mig, tack!
Tack också min fru Carina som ställer upp för klubben som speaker under hela tävlingen.

Jag är nöjd med dagens tävling trots att jag inte hade några cykelben, man kommer långt med vilja!



Sonen Oskar ställde upp förra året i lagtävlingen men lovar nästa år vara på "banan" igen och vara med på tävlingen.

Nu är det thaimat, tacochips och cola som gäller framför tv:n, imorgon är semestern slut!



Drömmer mig tillbaka till stranden i Thailand på Yaiya, då känns allt tungt lätt!.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0