Söndag 31 Juli

Startade från karlskrona med regnskurar hela vägen hem till och från. Detta var min sista längre cykel innan kalmar. Var ute i 4 timmar med 20 min löpning som avslutning. Nu lättar jag upp träningen rejält så får hoppas att kroppen skruvar upp formen.

Lördag 30 juli

Sista längre löpningen gjorde jag idag innan Järnmannen.
Den löpningen fick jag plöja mig igenom i ett häll regn utan dess like.
Sprang trestugespåret som är en kuperad terrängbana på 11 km.
Efter trestugespåret valde jag asfalt där jag körde 5 fartökningar,
körde max i 1 minut. Totalt blev det knappt 2 timmar!

På eftermiddagen blev det simning med mycket teknikövningar för att hitta tillbaka till den där känslan. Ja, känslan som en gång i tiden fanns i min kropp. Då flöt jag i vattnet och kännde mig som ett, men nu är den känslan som bortblåst...

Fredag 29 juli

Idag körde jag hårt på jobbet och vilade från träningen.
Min fru Carina och barnen Viola och Oskar kom och hämta mig på jobbet. Då hade dom upptäckt en skruv i däcket så det var bara till och laga punkteringen innan vi begav oss till Ikea. Vi har stora renoveringsprojekt på G i vår sommarstuga så man kan säga att jag aldrig är sysslolös :). Ska bygga nytt badrum och tvättstuga samt kök i stugan så vi tog en tur till Älmhult för att kolla och shoppa lite. Nu är det DN galan på tv:n så lite sport bjöd dagen på iallafall!

Tur att inte stugan är i ett sånt här dåligt skick!

Torsdag 28 juli

Idag cykelintervaller på tröskelpuls!
Fick pissällskap idag i form av regn när jag körde 3x15 min med 5 min vila mellan. Det var bra tryck i pedalerna idag så det bränner till lite. Snabbt byte till mina löparskor för att avverka milen på 43min. Känslan av löpningen efter cykel känns så bra.

Har aldrig tränat så här mycket innan Kalmar jänmannen tidigare. Hoppas att formen infinner sig nästa helg!!!!!!!!!

Onsdag 27 juli

Vatten är A och O under ett träningspass!

Cykla 3 timmar i lugnt tempo idag. Vatten var då enda energikälla för att kunna ha en jämn förbränning av fett.

Tisdag 26 juli

En enormt stor och härlig staty vi hittade i Thailand!

Löpning till jobbet 5 km så att jag kan börja träningen direkt efter jobbet. Körde 4x4 km i marathonfartnoch det blev ett sammanhängande pass på 17 km i 4,30 trots tunga ben kunde jag hålla farten

Måndag 25 juli

Ordet vila kan betyda olika saker!

Återhämtningspass på rullskidor i lugnt tempo 1,30. Jag vet av egen erfarenhet att jag snabbare återhämtare mig med ett lugnt pass av något slag, än om jag bara ligger framför tv:n. Så ordet vila kan betyda olika saker beroende vem man är och vad man vill uppnå :)

Söndag 24 juli

En blåsig dag, men jag fick mest medvind när jag cyklade iväg från stugan i Karlskrona mot hemmet i Växjö. Körde en en liten extra runda (Omväg) via Ingelstad så det blev 4 timmar. Körde cykeln med 3 x 20 min i IM tempo (ca Fatmax, sweet spot, Borg 13-15), efter 2,5 timme lugn cykel. När jag kom hem hoppade jag i löparskorna och körde 20 min löpning i 4, 30 fart. Var riktigt glad att jag tog på mig regnkläder och en extra tröja vid cyklingen för det var "busväder" hela vägen. Kan inte fatta när sommaren ska börja, finns det någon som har svaret?

Min tränare Mattias Reck tycker jag skall köra cykel tätt inpå Kalmar men hålla igen på löpningen. Cykeln sliter som ni förstår inte lika mycket som löpningen.

Nu är det dags att slå sig ner i soffan och blicka fram till en ny vecka på jobbet och en massa bra träning!
Skönt att man inte har semester när vädret är så kasst och vilken tur att man varit i Thailand och fått sol för ett helt år ;)

Lördag 23 juli

Balkongen längst upp på bilden, ser du mig?

Vaknade till skrattande fiskmåsar i min sons lägenhet i Karlshamn med lite stela ben.

Stannade till i Ronneby och åt thaimat.

Biff med champinjoner är min favorit!

Sen färd till stugan där jag började med 1,30 simning i stora vågor.
Jo, vågorna sög musten ur mig! Men tekniken har satt sig i huvet och då blir simningen helt kass.
Frugan Carina stog klar med cykeln vid stranden, där jag snabbt bytte om och cykla iväg. Lite lugnt i början sen tröskelpuls i 4 x 12 min med 2 min vila i hårda vindar. Känner mig stark på cykeln, hoppas det blir ett trumfkort för mig i Kalmar.

Efter vin och räkor i solnedgången med Carina, kommer regnet nu vid kl.21.00 precis som det var lovat.

Fredag 22 juli

Baltic midnight race blev en bra tävling för att behålla formen eller trycka ner den lite inför Kalmar.

Karnevaltåg i Karlshamn!

Olika kvaliteter på karnevaltemat.

Ett stadslopp i Karlshamns kuperade gator med mycket 90 grader lutning/löpning. Jag fick sällskap av Hanna Falk ni vet skidsprinten i landslaget. Jag drog i 7 km sen gled hon förbi mig och tackade för hjälpen efter loppet.

Jag har en förmåga att springa väldigt jämt, men hade inga krafter kvar när hon gled förbi efter 7 km slagen med 200 meter. Jättenöjd att kunna springa på 39.50 på dessa gator med ben som är allt annat än lätta. Glad och nöjd efter 1 mil gled vi upp till sonen Simons lägenhet som ligger precis vid torget i Karlshamn.

Tävling är bästa träningen!

Torsdag 21 juli

Lätt cykling i 45 min följd av 15 min lätt löpning för att starta upp kroppen. Snart är det dags för nästa stora tävling som är SM i Kalmar om två veckor.

Onsdag 20 juli

338 Småland KM i öppet vatten var det dags för idag. Med en sträcka på 1600 m gick av stapeln ikväll med 9 "sälar" som deltagare i svart och en dam. Då simningen är min sämsta gren var det bara att se alla utom två badmössor lämna mig i hög fart. Lars Ackerot och jag kämpade där bak jämnsides i 1400 m. Lyckades dra det längsta strået och slog Lars med 9 sek, alla stod på stranden och väntade på oss! Tur att triathlon innehåller 3 grenar, då jag aldrig hittar det där flytet som alla pratar om. Så jag får fortsätta drömma och längta till jag behärskar flytet! Finns det någon som kan lära mig vore jag så glad, kan du hjälpa mig?

Tisdag 19 juli

Dags för lite rullskidor inför Växjö klassikern. Känner att jag behöver vila benen lite och få mina fotsulor att läka efter Sövde. Det blev en runda på 25 km i ett kontrollerat tempo. Rullskidor är den träningsform jag tycker man får mycket bålträning av.

Söndag 17 Juli

Tre cyklar inne i bilen och en på taket. Det va mycket packning minsann.
Tävlingsdagen började med frukost vid 04.30 för vidare färd till Gunnar Bergmark där jag skulle träffa dem andra kl 05.00. Det var Tomas Anderberg och Urban Ljungqvist också. Vi Stannade och åt lite 3 timmar innan start 09.25. Då jag kört Sövde halv iroman vet jag hur kuperat det är i brösöbackarna och idag va det en vind på 8-10m per/sek och 15 i byarna. Simningen gick bra idag , tog en lite längre sträcka i lungt vatten för att inte hamna i panik. Jag tryckte så gott att det gick i vinden med ben som gjorde lite motstånd. Jätte nöjd med att jag bara tappade 3 minuter på andra varvet på cyklen trots att vinden tilltog, cykeltiden med växling 2.31. En skön känsla att ställa cyklen först i min klass. Sprang ut med ett pannben som skulle stå överst på pallen idag. Jag sprang på 1.37 med växling och stod längst upp på pallen idag. Min totala tid blev 4.48. Jag vill tacka alla er som hejade på och som hjälpte mig att prestera lite extra.
Mina klubbkompisar Tomas Anderberg, Garro, Gunnar Bergmark & Urban Ljungqvist.
En trött Gunnar Bergmark tyckte det va skönt att komma i mål!
Prisutdelning!

Lördag 16 juli

Började morgonen med ett mini tri, simning 750 m, cykel 2 mil i bra fart och avslutade direkt med 10 min löpning. Jag vet att det kommer bli tufft med Sövde halv Ironman imorgon. Man tror man är återställd efter förra helgens Ironman men så är nog inte fallet. Det brukar visa sig när man skall trycka på för då är benen helt tomma.

Men jag ställer upp för att peppa mina klubbkamrater och försöka glömma Zurich!

Fredag 15 juli

Solen sken när rullgardinen for upp och jag med den.
Nu ser jag livet så här: Efter mental rehab med fiske och paddling med grannens kajak så går livet vidare...

Jag började dagen med simning och jag fick trevligt sällskap. Jag tyckte det var trevligt men svanparet och deras barn ville inte alls att jag skulle ta upp en massa utrymme i vattnet.

Hoppade i och försökte bara hitta tillbaka till känslan för vatten.
Efter lite kaffe och nybakt sockerkaka så drog jag på mig rullskidorna för att genomföra mitt första rullskidepass det här året.
Det blev en runda på 2 mil och jag hoppas snart komma i form.
För snart ni bloggläsare är det dags för Växjöklassikern, du ställer väll upp?

Nu är det hyr-dvd, popcorn och smågodis på schemat, sista semesterdagen!

Torsdag 14 juli

Skitväder så det blev vila från träning!

Våtdräkten var redan blöt av allt regn så den får torka tills imorgon.

Onsdag 13 juli

Nu har det gått 2 dagar sen Ironman i Zurich och det har inneburit 2 dagar av vila. På måndagen åkte vi hem fån Zurich till Växjö och laddade om. Sen på tisdagen packade vi bilen och åkte ner till stugan i Blekinge. Skönt att komma ner till sommarstugan och fysiskt återhämta mig.

Hade mardrömmar inatt om vattnet och min simning. Så när jag vaknade bara sa jag rakt ut: -Carina jag måste i vattnet igen nu så inte rädslan infinner sig!
Vi åt frukost och jag tog på mig våtdräkten, efter en paus så gröten sjunkit ner i magen. Tog cykeln och rullade ner till havet.

Dök i och fick ett lugn och inte den rädslan som jag var så rädd för.
Det blev ett lätt pass på 20 minuter med en stel kropp och helt utan rädsla.

Vilken skön känsla att inte vara rädd!!!

Nu en skön stund i soffan framför fotbollen och en skål popcorn i knät och cola i glaset, det är semester!

Dags att blicka framåt igen!

Söndag 10 juli

Mitt stora mål i år blev en kamp om livet...

Ställ upp 2000 personer på en strandremsa som är 100-150 m och sen ser alla bojen som ligger 200 meter framför sig i vattnet. Starten gick och efter några små simtag fick jag ingen luft. Paniken och ångesten kom över mig och även rädslan att dö. Jag hyperventilerar med folk simmandes över mig. Slog och sparka för att ta mig ut på lugnt vatten där jag la mig på rygg och tänkte bryta...

När andningen lagt sig hade också stubinen slocknat för dagens tävling. Visste redan nu att loppet var kört för Ironman på Hawaii. Fick sen aldrig fart på simningen.

Min fru Carina har aldrig sett en så ledsen Mikael stiga upp ur vattnet hon sa att min gnista bara slocknat i ögonen.
Jag hoppade på cykeln och allt var så tungt... Men när jag satt på cykeln och tryckte förbi 600 ja det var drygt 600 cyklister som jag susade förbi, det var en skön känsla. Men min puls var så låg och ville aldrig stiga fast det var tävling.

Mitt huvud kunde inte annat än vara besviken, kom aldrig in i tävlingen igen. Inte likt mig men min dödsångest på simningen präglade mig hårt.

Tog det lugnt vid växlingen ut till löpningen som genomfördes delvis i åska och regn. Det var nu jag skulle få kvitto på min starka löpning i år. Hade inte den där känslan att tävla längre. Jag sprang väll om ett 100 tal, men utan större fart.

Slutade på tiden 11,14 och en 17 plats av 119 i min klass, 10 placeringar från Hawaii.

Aldrig mer Zurich för min del, hoppas att jag får tillbaka tävlingsglädjen igen. För just nu känns det som om jag aldrig mer ska tävla, så sa jag till min fru när vi gick hem tillsammans efter loppet.

Medaljen kan ingen ta ifrån mig och jag ska försöka ta mig tillbaka igen.

Som sista bild vill jag bjuda på ett kort från lägenheten vi fick låna var Carinas kompis, helt overkligt fint!

Lördag 9 juli

Fredagen blev en làng dag dà jag startade vid kl.03.00 för att àka mot Kastrup. Där möttes jag av kaos pà flygplatsen, dà är det skönt att vara ute i god tid. Bor i en fantastisk lägenhet pà en höjd över stan. Lägenheten ägs av min frus lekkamrat fràn unga àr. Tjejerna hittade varandra pà Facebook efter mànga àr och dà är det bra med de nya kontaktplatserna. Sen att vi fick chans att bo hos i hennes lägenhet under hennes egna semesterresor känns otroligt lyxigt.
Pà fredagen hämtade jag nummerlappen och gick omkring pà mässan. Här finns precis allt jag bara läst om sà det var kul att se prylarna i verkligheten och testa lite. Men man behöver en tjock plànbok om man ska handla. En liten burk coca-cola kostar 36 kr.
Idag lördag har jag cyklat och sprungit lite lätt och förberett mig inför morgondagen. Har hyrt cykel sà jag kan cykla till starten imorgon för att spara pà benen innan start. För ikväll checkar man in sin egen cykel sà där fàr den stà och förbereda sig själv inför imorgon. Med den hyrda cykel àkte man runt smidigt och tittade pà denna underbara stad. Sen var det slappande framför tv:n som gällde med Tour de France. Sà ikväll incheckning av cykeln och sen är det sömn som gäller inför morondagens Ironman här i Zurich!

Torsdag 7 juli

Sovmorgon på första semesterdagen, sen var det dags att tvätta och putsa cykeln. Sen var det dags för demontering av cykel och tråkla in den i cykelväskan. Hjulen tar jag som handbagage. Sista massagen avklarad hos Ackerot, tror inte jag kan förbereda mig mer. Träning idag var ett lätt cykelpass!

Nu är det bara för er bloggläsare att hålla tummarna för mig på söndag när det är dags för Ironman i Zurich!

Onsdag 5 juli

Sista dan på jobbet innan semestern så jag jobbade på och kunde gå vid lunch. Åkte hem och tog en kaffe i solen och gjorde en lista på saker som ska med på resan till Zurich.

Fotot ger en bild av kramp i vaderna!

På träningsschemat var det 3 timmar cykel idag, men jag körde istället KM i Triathlon med min klubb 338 Småland.

Vi var 19 stycken som ställde upp på tävlingen som hölls i kanonväder!

Kanske inte optimalt med tanke på Zurich men ibland måste man välja det som är roligt så att själen och huvet får sitt.

Slutade på en 4:e plats, de 3 första har jag ingen chans på då man ser killarna simma iväg som torpeder och springer fortare. Men om det ska vara till tröst för mig så skiljer det ett antal år mellan oss, så jag är nöjd!

Dags att ladda inför söndag!!!!!!!!!!!!!!!!

Tisdag 5 juli

Alltid lika svårt att ta semester när man lagar bilar, kunderna behöver sina bilar under semestern! Får helt enkelt skjuta på semestern 1 dag till mina kunder och arbetsgivares glädje, hoppas jag? Jag körde intervaller på kvällen 5 st 1 km i 3,45 fort med start varje 5 min. Tog lång uppvärmning och nerjogg så att inte någon skada sätter stopp för Zurich. Min sena på höger lår spökar lite så jag körde akupunktur igen. Idag fick jag lite övningar att prova. Senan har ett namn jag inte kan uttala men ont gör det när den blir för kort.

Måndag 4 juli

Idag var det ett lätt simpass på schemat så jag sprattlade runt i Växjösjön i 1 timme. Sen bytte jag kasett på mitt hjul. Nu börjar det närma sig tävling i Zurich!'

Igår kom nyckeln till lägenheten vi ska låna av Carinas kompis som bor i Zurich. Det kommer att bli så skönt att bo mitt i stan och känna sig som hemma. Mycket bättre uppladdning än förra året då jag bodde ovanför ett disco som körde tecno hela natten innan tävling, jag höll på att bli tokig!

Söndag 3 juli

Skönt med en lång härlig sovmorgon till kl.8. Efter en stadig frukost med fiberhavregrynsgröt med Gojibär i var det dags för 4 timmar lugnt distanspass på cykel.

Efter passet var det dags att städa huset med dammsugning och golvtorkning. För idag fyller dottern Viola 15 år och det vankades kalas med familjen och släkten.

Sen körde jag lite magövningar, måste hålla formen uppe för att det är många som vill utmana mig i plankan!

Lycka när dottern Viola fick en rosa bärbar datorn!

Lördag 2 juli

Vaknade till ösregn och en värme i rummet som påminner om när solen legat på ett tält. Tidig väckning var inte populärt hos familjen men var ett måste för att hinna hämta nummerlappen i Halmstad innan kl.09.00.

Äntligen bra väder på tävlingen! Vi simmade i Nissan, trodde aldrig jag skulle nå första bojen pga att det var mycket strömt i ån. Körde utan klocka idag för att inte bli besviken när jag klev upp från vattnet.

Snabb växling till cykel på lite blöta vägbanan gjorde att man fick ta det lugnt i de 3 vändpunkterna som kördes 4 varv. Skulle inte tagit diskhjul idag pga alla igångdragningar =jobbigt! Körde för allt vad ben och hjärta orkade med ( ingen körde om mig).

Bra växling till löpning och pigga ben gjorde att jag tog silverplatsen i min klass och jag är så klart supernöjd!

Fredag 1 Juli

Löpning till jobbet i marathonfart var min träning idag. Sen bar det iväg till Helsingborg för att fira min brors 60-årsdag på Sofiero slott.

Menyn var så god och det alkoholfria vinet var riktigt gott!

En fantastisk fest där jag avstod från alkoholen pga SM i sprint som körs i Halmstad. Vi sov över på vandrarhem i närheten men kom i säng långt efter midnatt.

Sonen Simon och dottern Viola hugger in på den goda maten!