Onsdag 28 dec

Vill påminna er om att jag har bytt bloggsida så här hittar ni inte min blogg.
Gå till: http://trimicke.se/
Så får du läsa om min simning och att jag är på Smålandspostens sportkrönika.

Jag har fått en fin julklapp av sonen

Nu slutar jag blogga här och flyttar till en egen adress, välkommen!

Glöm inte att lägga upp adressen som ditt bokmärke på datorn :)

Söndag 25 december

Träning:
När gäster och familj skulle på rean satte jag mig på cykeln.
I Åby fick jag sällskap av Carl-Emil som vände när han såg mig och hängde på.
Vi körde över Berg till Moheda, där jag stannade för att säga God Jul till mina föräldrar som tyvärr inte var hemma.
Jag fortsatte då till Alvesta och vidare över Gemla och hem.
Efter 3 timmar körde jag lite tempoökningar och högre kadens.
Hemma efter 3,40.

Lördag 24 december

Träning:
Det blev löpning på morgonen innan jag skulle ha frukosten färdig kl.9 till familj och gäster. Det blev 90 min ute i friska luften. På löpturen dök 2 stycken kända ansikten upp, det var Bernt Södersten och Jonas Andersson som också var uppe.

God Jul!

Fredag 23 december

Träning:
Styrketräning med mycket ben och mage som avslutas med 10 000 meter rodd. Det blev inget personbästa idag men helt slut ändå.

Om ni ser tomten imorgon så är det bara jag som är ute och springer i tomtedräkten ;)

Torsdag 22 december

'

Träning:
Löpning i kuperad terräng i 75 min.
Delar upp med att köra 2 x 20 min lite hårdare där pulsen går upp och ner vid tröskelpuls.

Kom hem fick ett god skinkmacka, nu börjar det smaka jul!

Onsdag 21 december

Träning:
Direkt efter jobbet gled jag upp på gymmet för att sätta mig på cykeln.
Min puls ligger på 5-7 slag över tröskel när jag kör 5 x 8 min intervaller med 2 min aktiv vila, krävs att man vill ta ut sig.

Mat: Frugan hade fixat lax och ris till middag när jag kom hem. Sen en kopp kaffe med hennes hembakade lussebulle och en liten paus i soffan.

Foto: Sonen Oskar

Träning 2: Sen var det dags att sätta sig i bilen och glida ner till simhallen. På vägen dit hämtade jag min 20-åriga son Oskar. Där körde vi en stege i en tom bassäng, stressar alla inför jul?
Man börjar med 500 sen 450 osv till man avslutar med 50 m med 15 sek vila mellan rundorna.

Ikväll kom stora sonen Simon 22 år hem från sina studier i Karlshamn, så nu börjar snart julen här hemma!
Men träningen fortsätter!

Foto: Sonen Simon

Tisdag 20 december

Träning: Idag blev det 3 timmar på gymmet efter jobbet med vikt på styrketräning för benen.
Utfall kör jag nu med 20 kg på axlarna, med 60 st fram och bak på varje ben!

När det gäller min bålträning har jag lagt på lite extra övningar.
Avslutar med styrketräning på cykel med låg kadens och högpuls.
Min PT Mattias Reck har verkligen lagt upp ett program som utmanar mig ;)

Min motivation blir hög när jag får kämpa och hoppas kunna bli änu lite bättre, för att nå mina mål med mitt träningsprogram!

Ironman Kalmar

Anmälan till Ironman i Kalmar öppnade kl.12.00 idag!
Jag är nu anmäld och ser 2 stycken Ironman tävlingar framför mig 2012.
Så nu är det bara att träna på till Frankfurt och Kalmar!

Måndag 19 december

Träning:
Idag var det julavslutning på Crawlkursen! Här är några av mina polare i bassängen, ses nästa år!

Söndag 18 december

Träning: Har verkligen cyklat i bättre väder än vad som bjöds på idag.
Men det som gör ont härdar, brukar Gurra Bergmark säga!
Efter 3 timmar när benen börja kännas lite varma och trötta kör jag 6 stående och 2 sittande maxspurter
i 12 sek med lugn cykling mellan.
Hemma efter 3,50 med varma fötter. Jag är så glad över min nya investering med nya skoöverdrag och kanon bra Skin seals strumpor som håller mig torr.

Träning 2:
Senare på eftermiddagen hängde hela familjen med på gymmet. Där körde jag bålstyrka i 1 timme.

Nu har jag precis burit in granen ( fick köpa för någon sponsor fanns tydligen inte bland er läsare :D )
Julgransljusen fungerade inte så imorgon blir det "ljusshopping".

Lördag 17 december

Träning:
Distanspass med start från Simhallen kl.10.00 i lite regn och blåst. Garo Lorfalk och jag bestämde oss för asfalt för vi ville hålla oss hyfsat torra om fötterna. Rundan gick över Vais-Sandsbro- Evedal och tillbaka till simhallen. Vi körde mina 30 sek tempoökningar till max 5 ggr efter 1 timme. Tack Garo för bra sparring! Rundan vi sprang idag var 1,30 sen har jag vägen till och från simhallen också så jag får plussa på en halvtimme, så 2 timmar löpning är dagens träningsdos.

Den siste mohikanen är ännu inte död
, han hänger i lianen och käkar wienerbröd!" rimmade Trazan och Banarne på TV när jag var liten
...

Fredag 16 december

Träning:
Värmer upp med rodd i 10 min.
Sen styrketräningsövningar med utfall, bencurl, bänkpress, benpress, häng frivändningar, rodd och latsdrag och pullover med triceptpress.

Cykel direkt i 20 min på hög kadens med olika övningar från programmet från min PT Mattias Reck.

Bålstyrka efter cykel i 40 min.
Tog en kaffe innan jag satte mig i roddmaskinen för att pressa min tid på 10 000 m till 37,34.

Fick ta ledigt vid kl.15.30 för att hinna med mitt program innan gymmet stänger vid kl.19.00

Nu är det mat, dryck och vila som gäller för imorgon är det en ny träningsdag!
Vad ska du träna?

Film från världsrekordet

Efter påtryckningar lägger jag ut filmen från mitt världsrekord i plankan!

Torsdag 15 december

Foto: Jag och Alexander Levin sprang tillsammans i lördags.

Träning:
Vädret fick mig att hoppa över löpning ute så jag sökte mig in till gymmets värme på löpbandet.
Jag kör i 5 min tempo hela tiden under min löpning på bandet.
Börjar med 15 min i plant läge sen ökar jag lutningen till 1 i 5 min sen 2 i 5 min sen 3 i 5 min och sist 4 i 5 min. Då går pulsen över tröskel tillbaka till plant i 15 min sen upprepning av simmulerad backe.
Totalt 1,20 min ett riktigt jobbigt pass!!!!

Ikväll blev det mat och tv som förgyllde kvällen och sen hämta frugan som är på julfest.

Onsdag 14 December

Träning: Lyckades höja kadensen något med samma tröskelpuls och motstånd med riktigt pigga ben. Kör 5x8 min med 2 aktiv vila.

Efter lite föda var det simning.
Träning 2: körde med fenor och paddlar för att ha bra fart så att jag känner om jag bromsar vid isättning i vattnet.

Tisdag 13 december

Träning:
Det var styrketräning med cykel efteråt på schemat. Hjälpte Jakob och Alexander med lite magövningar. Killarna är klubbkompisar och satsar på Kalmar IM nästa år.
Jag börjar nu köra tyngre och det är focus på benen. Kan säga att när man efter styrketräningen hoppar på cykeln och kör 100 rpm så känns det :)

Lucia i bloggen är min dotter Viola, hon lyser alltid upp livet!

Tisdag 13 december

Från Barometern idag

Klart för Ironman i Kalmar

Sporten i dag 07:09 | Uppdaterad i dag 11:38

Avtalet är nu undertecknat. Det är därmed klart att Kalmar blir en av åtta städer i Europa som får arrangera en Ironman-tävling i triathlon 2012.

Tidigt på tisdagsmorgonen kom beskedet att avtalet är undertecknat och att världens tuffaste triathlontävlingar, Ironman, kommer att anordnas i Kalmar den 18 augusti nästa år.

Redan i våras avslöjade Barometern att planerna på detta jätteevenemang var långt gångna. WTC (World Triathlon Corporation) har i ett år legat förhandlingar med Kalmar stad om att sy ihop arrangemanget.
I juli träffades en avsiktsförklaring mellan parterna med ambitionen att göra klart alla detaljer i augusti. De sista bitarna i kontraktet har dock tagit tid att utforma. Knäckfrågan har varit bansträckningen för cykelloppet. WTC har krävt att loppet ska gå över Ölandsbron av tv-mässiga skäl samt att två körfält ska stängas av på vägarna under loppet – något som Trafikverket vägrat. Arrangörerna i Kalmar har sedan dess arbetat med att hitta lösningar.

15 januari hade parterna satt som slutdatum för förhandlingarna. Allt är alltså klart en månad tidigare. Den nya tävlingen i Kalmar ersätter den tidigare Järnmannen som avgjorts i Kalmar sedan 1994. Eftersom den nu får Ironman-status blir den ett internationellt event som kan locka upp emot 2 000 deltagare från 50 nationer. Tävlingen blir dessutom kval till riktiga Ironman på Hawaii.

Triathlonhelgen, som i flera år varit Kalmars klart största event sett till antalet besökare, blir nu mer än dubbelt så stor i ett slag. Det amerikanska tv-bolaget ESPN äger rättigheterna och kommer att sända ungefär en timme från tävlingen i Kalmar. Ironman-tävlingar brukar ha uppemot 100 miljoner tv-tittare världen över. Datumet för triathlonhelgen flyttas nu fram från månadsskiftet juli/augusti till 18 augusti.

Måndag 12 december

Träning: Simskola som körde med teknikövningar idag. Tycker att det går bra men jag har fortfarande mycket kvar att lära. Får tacka min simtränare Jutesten som inte tappat hoppet om min simning.

Söndag 11 december

På söndagen kör vi distanspass från simhallen, vi blev 4 cyklister som tog en runda på 3 timmar i halt väglag så vi fick välja saltade vägar. Vi var två MTB åkare och 2 stycken cykelcross åkare. Jag fick be dem ta det lite lungt uppför för att pulsen inte skulle slå för högt. Kul att sitta och småsnacka med likasinnade vilket gör att tiden går snabbare. På eftermiddagen åkte jag och min son och dotter till gymmet där bålen fick jobba en timme.
På bilden syns Jakob Österberg, Peter Stenbäck, Ulf Kans och jag.
Min son Oskar och min dotter Viola för några år sedan.

Lördag 10 december

Var med på 338 smålands gemensamma löpning klockan 10 från simhallen. Tyvärr blev det bara Alexander Levin och jag som tog en runda runt Bergundasjön i blöta marken med mycket snack om IM i kalmar eller inte. 2 timmar blev det i lungt tempo. Bild kommer senare på detta.

Fredagen 9 December

Körde mitt nya styrketränings program idag, med fokus på ben. Efter dessa övningar cyklade jag i 20 min med lite olika övningar. Sedan kör jag också bålstyrka. Min lätta vecka gör att det blev 5000m rodd ikväll. Hade inte hunnit köra mer eftersom jag var sist ut ur gymmet som stänger vid 7 tiden på fredag.
image description¨

Torsdag 8 december

Träning: Det blev löpning på gymmet, anledningen var att jag känt lite smärta i höger knä. Så jag ville inte ta några risker nu när det är isfläckar också i spåret. Inne är det lättare att stiga av om något känns fel. Värmde upp ordentligt i lugnt tempo 20 min i varierande fart och lutning på bandet med puls strax över och under tröskelpuls. Jag upplever en högre borgskala än vad pulsen visar. Med nerjoggning blev det 1:10 med ett knä som verkar okej, vad skönt!

Foto: Vill inte uppleve en operation igen, så man får vara rädd om sig!

Onsdag 7 december

Träning:
Simning distans 3000 meter.

Japp, så var det med min träning idag :)

Tisdag 6 december

Träning: Nytt styrketräningsprogram idag med fler övningar som bjöd på fokus av benen. Tror jag missuppfattade antal utfall, det stod 5x10 fram + bak/ben vilket blev 100 utfall. Kommer bli spännande att vakna imorgon och känna på kroppen efter alla utfall.
Det här passet avslutas med cykel vilket gjorde att det tog mig 3 timmar att genomföra. Fast då ingick lite snack med klubbkompisarna också.

Måndag 5 december

Träning: Lätt vecka börjar med vila på programmet. Men simskolan var svår att hoppa över. Men jag hoppade över mina varv på rullskidor runt Växjösjön i alla fall.
Min lärare på simningen ger mig tips på förbättringar, sen är det upp till mig själv att träna på dessa övningar.

Söndag 4 december

Träning: Jag klädde mig för regn idag när jag stack ut på cykeln vid kl.08.30. Efter 15 min styrkeuthållighet på puls under tröskel. Så började himlen öppna sig med vit snö dalandes ner och blandade sig med regnet,allt detta piskade mig i ansiktet. När jag vet att många i klubben simmar på söndagsmorgonen så gick min tanke till varmt vatten för vattnet jag forsade fram i var allt annat än varmt. Vädret blev bättre sen som tur var men jag blev rejält kall om mina fötter.
Nya överdrag till mina skor står nu högst uppe på önskelistan hos tomten.
Det blev en runda på 3,40 där 8 spurter görs sista timmen av en längd på 3 snöstakar, samtidigt höjer jag kadensen sista timmen.

På eftermiddagen var det julklappsinköp på Grand Samarkand där halva Växjö var. Tror nog att det var en och annan från resten av Kronobergslän där också. Men inga julrenar fanns på plats!

Min son Oskar och jag körde sen till gymmet. Där körde jag ett stenhårt magpass i 1 timme.
Sen blev det fläskfile, potatisgratäng, sallad och vitlöksbröd till middag.
Dags nu för vågrätt läge i soffan!!!

Lördag 3 december

Foto:
Kronblom stod och hejade på mig idag!

Träning:
Steg upp samtidigt som tuppen och åt frukost.
Sen var det dags att dra på sig löparkläderna. Fick köra ett tjockt lager då det regna och blåste.
Idag var det asfaltslöpning mot Sandsbro i prattempo. Där mötte jag Richard Carlsson som också är triathlet. Den killen tror jag kommer att få stora framgångar nästa år.
Det blev en runda på 18 km där jag lägger in 5 stycken tempoökningar 30 sek till max, med bra teknik!

Sen blev det en tur ner till stugan för att stänga det sista inför vintern. Oj, vad det var många träd som ramlat efter stormen Berit.

Fredag 2 december

Foto: Det går lika bra med vita ägg :)

Träning: Sista styrketräningspasset som går ut på tillväjning och teknik, nästa vecka kör jag ett annat program.
Alexander och Jakob var på gymmet ikväll, två klubbkompisar som gärna vill slå mig på tävlingar nästa år.
Jag har visat dem lite bra övningar som dem uppskattar, eller hur?
Avslutade träningen idag med 10 000 meter rodd på tiden 37.45, börjar närma mig mitt mål 36 min.
Mätaren visade länge 37,15 ungefär i sluttid. Men fick lite ont i högra handleden mot slutet vilket gjorde att jag tappade lite.
Mitt hela program tar ca. 2,5 timme och då ingår 20 minuter plankantid.

När jag kom hem efter kl.19 så blev det mat med inspiration av Thailand-Phai Thai.
Ikväll är det tv med På spåret och Skavlan och tidigt i säng för imorgon är det träning.
Är du förvånad?

Glöm inte att utmana dig själv!

Torsdag 1 December

Träning:
Löpning till jobbet 6km, ett sätt för mig att kunna träna direkt efter jobbet.
Efter jobbet sprang jag till Vaistorpet i lugnt tempo som tog 30 min.
Sen körde jag ett varv på 5 km i tröskelfart.
Man får snabbt upp pulsen på denna mycket kuperade terrängbana, det vet alla som bor i Växjö.
Hemma efter 1,10 tim att jag slutat från jobbet.
Så nu är hela kvällen ledig för andra aktiviteter.
Logistiken är viktigt när jag tränar ett och annat pass: )

Nu dusch, popcorn och Böda camping på tv!