Torsdag 30 juni

Nu har jag ett bevis att rama in ;)

Idag ringde min naprapat till jobbet och berättade att han fixat tid hos Håkan Nilsson som ska ge mig akupunktur.
Vid klockan 14 låg på britsen för att sätta 3 nålar i triggerpunkterna som ska hjälpa mig med min lårsmärta. Skönt att veta vad som orsakat min smärta i låret. När jag kom till Håkan hade jag en mårlande värk i låret. Det var inte speciellt skönt och jag var inte kaxig när han satte dit nålarna och efter en stund slog han till på nålarna, då lyfte jag från britsen!
Detta upprepades 3 gånger och när jag gick ifrån kliniken så var det en konstigt skön känsla i låret. Då jag inte fick springa eller cykla så blev det simning med paddlar 1 timme.

Kvällen avslutades med att jag hämtade ut mitt bevis från Guiness Worlds Records på posten!
Skön känsla att ha beviset i sin hand!!!

Sockerkaksrecept

Micke Sockerkaka med pepparkakssmak

2 ägg + 2 dl socker vispas poröst
Blanda torra ingredienser
2,5 vetemjöl, 0,5 dl bakprotein
1 msk kanel + 2 tsk kardemumma+ 2 tsk vaniljsocker + 1,5 tsk bakpulver
50 gr flytande smör blandas med 1 dl mjölk

Häll torra ingredienser i äggbunken sen häller ni i smöret med mjölken.
Blanda till en jämn smet.
Häll smeten i en bröad form och sätt i ugnen, längst ner på galler.
Ugnen är på 175 grader och sockerkakan är färdig efter 40 minuter.

Njut!

Onsdag 29 juni

Idag fick jag tid hos min naprapat Joakim Persson för lite justeringar. Vi diskuterade min lårsmärta och rekommenderade mig om akupunktur, har ni någon att rekommendera?
Efter det blev det 1 timmes lugn cykling på kvällen enligt naprapatens träningsråd.
Sen åkte jag hem och bakade sockerkaka med bakprotein.
Recept finns här i bloggen!

Tisdag 28 juni

Klubbmästerskap i tempocykel 20 km på gamla E4 i Ljungby med strålande solshow. Men en kraftig motvind fanns ända till vändpunkten. Jag hade bestämt att springa direkt efter så löpardojjorna stod beredda vid bilen.
Man startar efter förra årets tider så jag stod 3:e sist från slutet. Bakom mig hade jag Johan Olsson och Niklas Fagerlund, 2 killar jag skulle bli omcyklade av.

Jag fegar lite på motvinden tycker jag, hade inga superben men efter 1 mil har jag bättre tryck i pedalerna och slutar på en 3:e plats med tiden 29,13 (hade hoppats på 28). Vinner gör Johan Olsson på 25,54, Grymt! En sekund före Niklas Fagerlund!
För egen del snabb växling till 5 km löpning på 22 min känns kanon! Vi avslutar på Mc Donalds i Ljungby för lite klubbsnack om vilka tävlingar vi skall på och vilka hjul man skulle vilja ha.

P.s Ingen på jobbet fattar att hjul kan kosta så mycket och inte min fru heller ;). Nu hoppas jag på att vår stående lottorad jag haft i 16 år ska ge vinst.

Måndag 27 juni

Simning som återhämtning efter hård träning tycker jag är skönt!
Simmade 1 timme för att senare på kvällen få 1 timmes massage på mina muskler på cykelbenen hos Ackerot.

Söndag 26 juni

Hemfärd tidigt från Stockholm för att kunna genomföra dagens cykelpass. Efter lite hamburgemat i Mjölby så tog vi vägen mot Tranås, där jag bytte om och tog fram cykeln.

Fyllda vattenflaskor med Vitargo och pengar i fickan till fika och ljudbok i öronen, så skulle detta pass genomföras enligt min PT Mattias Recks schema.

Cykel 5 timmar inkl. 4 x 20 min i IM tempo vila mellan och sista timmen 3 st 30 sek på absolut max. Snabb växling när jag kom hem till löpning i 20 min på 4,30 tempo, som är mitt marathontempo.

Sträckan blev 16,5 mil 5,05 timmar effektiv cykeltid. Tyvärr ville inte min höger ytter muskel fungera hela tiden utan fick stanna flera gånger och slå på muskeln med knyten näve för att smärtan skulle släppa. Har någon erfarenhet av detta och kan hjälpa mig? Har haft detta tidigare men idag var det jättejobbigt. Jag är inte trött utan det blir en smärta som är olidlig.
Så du som läser bloggen kanske vet vad det kan bero på, kom gärna med förslag på vad jag ska göra!!!

Lördag 25 juni

Tjejerna åkte till Gröna Lund och vi färdigställde altanen i regn. Att snickra i regn är ingen höjdare, vatten som rinner in i nacken är inte kul!
Simning på kvällen blev inte som jag tänkt mig. Det var nog inte mer än 16 grader i havet så efter 30 min kände jag inte fötterna. Med tanke på alla båtarna runt mig och kylan så klev jag upp tidigare än jag tänkt mig. Med läpparna isblå börjar jag längta efter den riktiga sommaren.

Måste bjuda på en go bild från igår när superhjältarna gungar :)

Fredag 24 juni

Idag var det altanbygge hos Familjen Aalo i Tungelsta. Det är min svägersta och hennes man som har byggt hus och behövde hjälp med sitt altanbygge. Det är mycket med ett bygge med blintar som ska ner m.m. Känner att min rygg och knän har fått ta rätt mycket stryk, men vad gör man inte för släkten!

Visste att jag var tvungen att få stommen klar så att jag kunde lägga golv imorgon. Det märktes när löpträningen skulle genomföras att kroppen var ganska trött. Mitt upplägg var 90 min 5 min fart sedan 3 x 25 min i 4,30 fart med 5 min jog´g mellan. Orkade inte riktigt ha trycket uppe på fartökningarna, så det blev 4,40 fart med en sliten kropp!
På kvällen var vi bjudna på poolparty med bad, god mat, dricka och en massa lekar som min fru gärna sätter ihop.
Jag bröt upp vid midnatt eftersom jag skulle upp tidigt och snickra på morgonen.

Torsdag 23 juni

Idag stressade jag på jobbet för att bli klar med så många bilar som möjligt till midsommar. Simma en runda i sjön som blev 1 timme i rätt svalt vatten på 17 grader.
Sen hämta jag Carina och Viola på stan för att resa iväg på midsommarfirande. Simon stannar hemma och vaktar huset för han jobbar hela helgen.
Vi har åkt upp till Stockholm för att fira midsommarafton med stång på Gålö och snickrande av altan. Det ska också hinnas med en hel del träning. Får ställa klockan på 6 för att hinna sätta igång med altanbygget och sen får jag ta paus vid lunch och springa ett par timmar. Sen är det tårta, kaffe och grillat med gott och dricka. Hoppas också på bad i poolen som är 32 grader.

Onsdag 22 juni

Hade tur med vädret när jag körde 4x20 min i fart lite under tröskel med 5 min vila mellan på hojen, totalt 6 mil!
Löpardojjorna satte jag fram i hallen innan jag for till jobbet så att jag kunde träna på växlingen. Det blev löpning 60 min i 4,30 fart med sträckan 13,5 km. Det är så kul att jag känner mig stark på löpningen!!!

Idag fick jag godkänt från Guinness World Records!!!!!!!!!

Dear Mr Mikael Bergqvist,

We are pleased to confirm that you have successfully set the new Guinness World Records title for ’Longest time in an abdominal plank position’, and a complimentary certificate to commemorate this achievement will be sent to you shortly.

Thank you and congratulations on your achievement!

Yours sincerely,

Records Management Team
Guinness World Records

Bäste Mikael Bergqvist,

Vi är glada att bekräfta att du har lyckats ställa in det nya Guinness World Records titeln för "längst i ett buken planka ståndpunkt", och en gratis certifikat för att fira denna framgång kommer att skickas till dig inom kort.

Tack och grattis till din prestation!

Med vänlig hälsning

Records Management Team
Guinness World Records

Tack till min domare!

Tack publiken för stödet!

Tack till Idrottskliniken och Biba för allt stöd!

Tack mina underbara föräldrar!

Stort tack till mina barn Simon, Oskar och Viola!

Ett stort tack till min fru Carina för allt!

Tänk att jag lyckades, så skönt!

Tisdag 21 juni

Ett lätt kort pass skulle genomföras idag. Vilken gren det blev valde min naprapat. Har haft lite ont i ryggen längst ner, så lite justering är inte fel. Varför ska det göra så ont undrar jag? Det känns som om han försöker göra ett kylskåp smidigt och kör skarpt med kotorna. Han på pekade att jag slarvade med massage då ryggfilerna var som fiolsträngar. Ett lätt cykelpass på 1 timme för att få lite genombödning fick det bli idag, enligt naprapatens önskemål.

Sonen Simon kom inte på besök idag utan stannade kvar i Karlshamn, så jag fick ta tag i gräsklippningen!

Måndag 20 juni

Vilodag idag från träning!

Söndag 19 juni

Höll tummarna hela natten för att SMHI skulle ha fel på väderleksrapporten.

Regnet vräkte ner när vi satt oss i bilen för färd till Örserum, ju längre norrut desto lägre temperatur!

Gunnar Bergmark och jag fick ta fikat i bilen med regnet smattrande på rutan.

Vi startade i ösregn och 11 grader varmt och en vattentemperatur på 18 grader. Kände mig aldrig bekväm i simningen och gjorde ett av mina sämsta tider, men det är ju 3 grenar!

Strul vid växlingen till cykel och alla mina konkurrenter var redan ute, det gjorde att mina horn i pannan växte sig extra stora! Cykelbanan är väldigt kuperad så regnet gjorde att man fick sitta upp och bromsa i backarna som stupade neråt. (svordom) vad tråkigtmen jag blev aldrig omcyklad och plockade cyklist efter cyklist.

Vid sista vändningen hem är det 1 mil kvar och då kunde jag inte växla längre, mina händer har förlorat känseln pga kylan och jag lider. Nu trodde jag att det var punktering men det var min kropp som skakade som ett asplöv.
När jag kom för växling till löpning kunde jag inte knäppa upp hjälmen, mina händer var helt borta! Ropade på en funktionär och bad snällt om hjälp att ta av min hjälm. Ska sen försöka ta på mig skorna utan fingrar som fungerar. Sen skulle man springa iväg med isblocken till fötter 10 km. Efter 3 km kunde jag dra åt skosnörerna och då var det dags att ösa på. Trots alla dessa hinder kunde jag springa ifrån mina konkurrenter!

Jag blev segrare i Svenska cupen M50!!!!
Den värsta tävlingen jag genomfört köldmässigt

Min vän Gunnar Bergmark som också tävlar i M50, som nu är tillbaka från en muskelbristning i vaden!

Nu biff med bambuskott och champinjoner framför tv:n och bara mysa i värmen efter en tuff dag!

Lördag 18 juni

Vaknade i Blekinge i stugan av att skatungarna dansar polka på vårt plåttak. Min mor ringer från Moheda och berättar att Smålandsposten har publicerat sitt repotage om mig. Ett repotage som gjorts under våren, kul att insperera andra till att träna. Tack alla ni som ringt om repotaget och uppsakattat läsningen.

Dagens träning var valfritt ett "väcka kroppen" pass. Det blev 3 km lätt löpning för att vara på hugget inför morgondagens  första triathlontävling 2011. Imorgon är det dags för simning 1500m + cykel 40 km sen löpning 10 km, det är en olympisk distans. Tyvärr skall det regna hela dagen och det är inget väder jag trivs i.

Känner att det nog är dags att skaffa sponsorer som vill vara med och hjälpa mig mot mina mål. Det är flera stora tävlingar i Sverige, Zurich, hoppas på Hawaii och nästa år Frankfurt. Vill du vara med mig i alla mina framgångar?
Jag hinner inte "jaga" sponsorer pga all träning, så jag hoppas att ni kan hitta mig här istället.
Tveka inte att kontakta mig på mail: [email protected]

Fredag 17 juni

Kompade ut från jobbet lite tidigare idag för att gå ner till sjön...

Det var inga andra som var badsugna mer än jag, trodde jag!

Men den här vännen fanns också där...

På med badmössan och sen hopp i plurret...

Idag körde jag simning i 50 minuter i en blåsig sjö och regnet smattrade mot min badmössa...

Efter simningen drog vi till Ikea för att äta köttbullar, och kolla lite. Sen drog vi vidare ner till stugan och lugnet i Blekinge.

Frankfurter IRONMAN European Championship 2012, nu är jag anmäld!

Torsdag 16 juni

Var lite osäker hur mina ben skulle svara på cykelintervallerna idag.  Idag på träningsschemat var det 3 x 20 min på tröskelpuls med 5 min vila mellan. Hade inte samma toppfart men tryckte så bra jag kunde utan att få syra. Ett snabbt byte till löparskorna för att springa 60 mini 4,30 fart.

Lite stumma ben i början men det släppte efter hand. Så klart att jag kände hela tiden att jag tävlat igår, men genomförde nämda program med en känsla av att jag just nu känner mig stark mentalt. Känns skönt att ha möjlighet och springa med trötta ömma muskler i bra fart.

Onsdag 15 juni

Idag var det dags för Växjö löparklubbs öppna KM i kvartsmara. Jag behöver dessa lopp för att få upp farten och det händer när nummerlappen kommer på. Då jag är medlem i denna klubb så ville jag vinna min klass, gick ut i 3,40 tempo första km. Mina ben är plågade efter gårdagens tempocup i cykel så det var tufft. Jag hade 19,20 efter 5km, kände att det skulle bli ett jobbigt andra varv. Lyckades bita ihop och passerade 10 km på 39, 40. Kom i mål på tiden 41,32 och på den tiden vann jag klassen och kom 5:a totalt.
Hade simning ikväll på träningsschemat också men pågrund av lite överansträngning i vänster handled så ställde jag in simningen.

Tisdag 14 juni

Foto: Start av tempocupen på den stora parkeringen i Bramstorp

En kamp mot tiden och mjölksyran är vad det handlar om när man kör tempocup. Så man kör syra i benen och även om hjärnan säger sakta ner till kroppen så kör man på så det skriker i kroppen. Jan kör Lammhultscyklisternas tempocup där alla kan vara med. En bra träning där jag pressar mig lite extra, samtidigt som jag tycker det är kul att tävla! Jag lyckades komma på pallen med en brons plats idag. Det var jobbig vind hela tiden som gjorde att jag inte hittade den där rytmen utan var över hela vägbanan kom. Den kastade mig över hela vägbanan och jag hittade i rytmen pga den jobbiga vinden. Men tanke på att det var så tufft och min träning är rätt tuff nu så är jag jättenöjd med min placering!

Foto: Jag, Gunnar Bergmark och Isak Lundgren är grabbarna som bor i samma område, Högstorp!

Måndag 13 juni

Ironman distansen ( 3850 m ) i simning med paddlar, kände i axlarna när jag steg upp. Vattnet var skönt och höll en temp på 19 grader.
Det finns en fågel=skarv som lever vid sjön och har lite tid över så han skämtar med oss som simmar i sjön. Han dyker nämligen efter fötterna och första gången höll mitt hjärta på att stanna. För helt plötsligt när jag ligger och simmar är det något som nyper tag och drar i tån, då fick man "haj" känsla. Det är lite läskigt att känna något ta tag och dra...

OBS! Den här fågeln/stenen har inget med skarven i Växjösjön att göra :)

Söndag 12 juni

Foto: Mats Thörnblad, Stefan Johansson, Bernt Södersten och jag.

Möckeln runt är ett cykellopp på 10 mil med start från Älmhult. En lätt kuperad bana med lite väl mycket tjälskador på vissa partier som gör att man måste vara på sin vakt hela tiden. Som vanligt går det alltid fort i början så det gäller att vara medom man vill ligga i täten. Vi blev snabbt ett 20-tal cyklister som höll farten uppe.
Min träning idag var att dra mycket i täten, tycker jag gjorde min del av jobbet då vi slog banrekordet med tiden 2,18 ca. 40,5 i snitt. Vi var nog 15 man som rullade över mållinjen samtidigt ( man kan inte trängas för då finns risk för kollision) tror jag blev 6:a i spurten.
Direkt efter målgång hoppade jag ur cykelskorna och i med fötterna i löpardojjorna. När alla hämtade andan hängandes över cykeln så avslutade jag med 5 km löpning på tiden 22,40. En tid som jag är väldigt nöjd med!

Från och mer i år ingår Möckeln runt i Smålandsklassikern. Möckeln runt för 45: e året ett motionslopp i Linnébygden, Älmhult.

I kväll har jag kört mina magövningar, om någon vill utmana mig i plankan så tror jag att du måste klara 30 min.

Lördag 11 juni

Vaknade med en rygg som gjorde att jag kunde springa mitt löppass idag. Först 90 min i lugnt tempo sen körde jag 4x3 km i 4,30 fart med 1 km lugn löpning mellan. Blev en sträcka på 33 km, känner att jag mer och mer känner mig bekväm i min marathonfart. Det krävs träningsvilja och ett tjockt pannben för att kunna genomföra ett sånt här pass jag hade idag.

Efter jordgubbar och kaffe så skulle jag vara men när nybörjargruppen i triathlon skulle genomföra alla grenar. Vi började med 500 m simning sen cykel 15 km och avslutade så klart med 4 km löpning.
Önskar er alla lycka till med er fortsatta triathlonsatsning!

Fredag 10 juni

Regn hela dagen inverkade inte på min simträning idag. Vattnet ca. 19 grader så jag låg i drygt 1 timme med lite fartlek mellan bojarna. Jag simmar i Växjösjön där vi har bojar med 200 meter mellan så att man vet hur långt man simmat och kan kolla tiden. Var tvungen att gå till naprapaten på lunchen för att bli av med min onda rygg. Ringde runt till alla dom bästa men där fick jag ingen tid, så jag fick tag på någon snubbe som jag inte känner till! Han tyckte jag skulle försöka stretcha lite mer, men hur gör jag då var mitt svar?

Imorgon löppass på träningsschemat.
Avslutningen på dagen är en riktig avslutning för jag ska köra ett liten triathlonträvling men träningsguppen.

Torsdag 9 juni

På mitt träningsprogram idag står det cykel 3 x 15-5 i tröskelpuls. Det innebär att jag värmer upp 16-20 minuter sen kör jag 15 min i tröskelpuls 35-40 på mätaren, sen 5 min med lite lägre puls 3 gånger och avverkar totalt 40 km. När jag kommer hem övar jag på växling till löpning. Jag skulle springa i 4,30 tempo 45-60 min, det blev 12 km med bra ben. Lite dricka hade inte varit fel på slutet! Har lite ont i snöret som håller upp röven :( Sträckte mig på jobbet i en av många obekväma arbetställningar.

Onsdag 8 juni

Lätt löpning till och från jobbet med tunga ben. Hemma på kvällen tog jag lätt kvällsmat och sen satt jag på mig våtdräkten och körde ner till Växjösjön.
Ikväll är det studentuppvaktning av Patrik Bachstätter som är en lovande golfspelare, sägs det! Jag har aldrig kollat :)

Frukostbild för det är frukostkänsla med mina lätta kvällsmål.

Tisdag 7 juni

KM 40 km tempo idag på den tuffaste banan man kan hitta här i Växjö, tror jag!
Frågan var om all styrketräning i vinter skulle visa resultat i kroppen. Jag var lite nervös innan start för jag hade inte precis toppat upp, med tanke på all cykling i helgen. Vi startade med 2 min mellanrum och jag startade 3:e sist. Starten går och jag trycker allt jag har i 4 mil, tappar lite sista milen men slår mitt gamla rekord med 2 min, för mig ett bra formbesked och tiden blev 1.02.40.

Vann gjorde Johan Olsson på 55.25 tätt följt av Niklas på 55.35, sen kom vi andra! Jag slutar på en 4:e plats och det är jag nöjd med. Men jag funderar på om det vore rättvist med lite handikapp med tanke på min och deras ålder, eller vad tycker du?

Duschade snabbt när jag kom hem för vi skulle på studentuppvaktning till den lovande cyklisten Isak Lundgren.
Kul tal Isaks pappa höll om hur jag har inspirerat hans son att hålla på och träna, sånt känns alltid kul!

Måndag 6 juni

Idag måste jag rikta ett stort tack till min PT-Mattias Reck som prickat in min träning så rätt! Att få tillbringa 17 timmar totalt i cykelsadeln under helgen i strålande solsken är en fröjd.

Killen som cyklar bakom mig är Mattias Reck!

Med lite simning på kvällarna känner jag att man snart är på banan igen efter mitt långdragna virus.
Undrar hur mina ben svarar imorgon på klubbmästerskapet 40 km tempo i en tuff kuperad bana efter alla mina mil i benen under helgen?

Nu lite datatid för att betala loppen Örserum triathlon och Möckeln runt!

Söndag 5 juni

Väckning vid kl.5 idag för att jag skulle hinna med 4 timmar cykel innan mina föräldrar kom på besök.

Min fina föräldrar Gunvor och Stig som bor i Moheda.

Kom lagom hem till förmiddags fikat och mammas nybakade toscakaka.

Till lunch blev det min favorit, jordgubbar!

På kvällen när havet inte är fullt av fritidsbåtar så tog jag på mig paddlar och våtdräkt för en timmes simning.
Då det blåst en del här så syns man inte så bra i havet även om jag bär en röd badmössa.
Så det blev kvällssimning utan svanar som ville göra mig sällskap.

Oj, jag får bjuda på kvällens middag på snedden!

Lördag 4 juni

Vaknade tidigt innan familjen vaknat till för att simma så jag får vatten i knäna och vågor i håret.
Nej, det var dags helt enkelt att ta tag i simningen som jag ligger efter med.
Det blev en tuff fight med en svan som skulle skydda sina ungar. Jag var inte speciellt kaxig när man ligger där i vattnet och två svanar vill få mig därifrån. Har hört att en svanvinge kan slå av ett ben, vilken kraft!
Slutade med att jag gav mig iväg och fick ta ett annat slutmål. Jag simmar i en grund vik där vattnet snabbt blir varmt, idag var det 20 grader!.

Efter en tur till soptippen med hyrt släp och en hel del skit. Skönt att städa ur stugan från allt som inte passar. Efter lunchen som var en ost och skinkpaj med sallad knöt jag fast hjälmen under hakan. Cyklade mycket lätt i 3 timmar med härligt väder!

Vi avslutade kvällen med grillad fläskkotlett, nypotatis och beasås samt sallad. Hela gänget tycker att jag äter för lite men jag kan inte trycka ner mer än den här potionen.

Fredag 3 juni

Vilade en extra dag igår utan att ha ont i halsen. Idag jobbade jag fram till lunch för att sedan sätta mig på sadeln och styra cykeln mot sommarstugan i Karlskrona.

Sitter på sadeln och planerar att vi måste måla båten i helgen och mycket annat, skön känsla!
Det blev ett lugnt testlopp ner med kaffe i Rävemåla för att inte fresta kroppen för mycket efter 5 dagars ont i halsen.
Träna aldrig med ont i halsen då man lätt kan få hjärtmuskelinflammation, då är man illa ute och ångrar att man inte vilade ut.
Känner mig lite stressad av att jag har blivit sjuk nu när det bara är 4 veckor kvar till mitt stora mål Zurich Ironman.

Torsdag 2 juni

Ingen Växjö-trampen idag för mig, min hals är som ett sandpapper!

Fick pyssla här hemma och det kan också behövas när man har ett stort hus med trädgård.
Spolade av plasttaket över altanen och skurade altanen fri från pollen. Gunnar och Bernt tittade förbi efter Växjö-trampen och berättade om det fina vädret m.m. Jag var inte lite avunsjuk utan mycket avundsjuk!
Säljer köksbord om någon är sugen:

Bord med 6 stycken stolar = 800:-

Nu ska jag plocka fram lite tacochips och kolla på min favorit-Hundra procent bonde på svt1. Hans liv är min dröm, så vill jag också leva!

Hittade den här bilden på min son Oskar och Yazmina när de var på balen. Måste bjuda på bilden här i bloggen till all släkt som läser. Ni andra får väll blunda ;)

Men imorgon kommer träning i bloggen för då måste jag träna, fly hädan alla virus ur min kropp!

Onsdag 1 juni

Idag börjar sommaren men inte blir jag glad för det...
Är så frustrerad över att jag inte blir frisk.

Tisdag 31 maj

Vet inte under vilken tärning lyckan ligger?
Jag hatar att vara sjuk och det är precis vad jag just nu är, sjuk!
Har ont i halsen, hängig och lite rethosta men också känsla av nedstämdhet och förbannad över att jag tappar så mycket träning.
Min fru är också fortfarande sjuk och hon testade igår att sätta akupunkturnålar i öronsnibbarna för att driva iväg viruset. Vi får väll se hur det går...

Fick kolla lite igår inför balen på stadshotellet

Åkte ner på kvällen för att se alla uppklädda inför balen, som sonen Oskar och flickvännen Yazmina skulle gå på.